Celem naszego ostatniego webinaru było poszukiwanie nowego podejścia do różnorodności w organizacjach – nie przez pryzmat płci, wieku, pokolenia czy narodowości, ale przez wewnętrzne motywacje i potrzeby ludzi. Różnorodność 3.0 to nie kolejne zestawienie kategorii społecznych – to odejście od klasyfikowania i etykietowania w stronę zrozumienia jednostki.
Podstawą rozważań był Reiss Motivation Profile (RMP) – naukowe narzędzie psychometryczne, które mierzy 16 motywatorów, takich jak potrzeba uznania, spokoju, władzy czy ciekawości. Pomaga zrozumieć, co napędza nas do działania – i jak różnie możemy podchodzić do identycznych zadań.
Urszula Baranowska, Fundatorka Fundacji i certyfikowana Masterka RMP zaprosiła do rozmowy Katarzynę Janas – wiceprezeskę RMP Polska i prekursorkę zarządzania przez potrzeby.
Duża część rozmowy poświęcona była omówieniu wyników badań normalizacyjnych RMP i różnic, jakie są widoczne w tych badaniach dla różnych grup demograficznych.
I tak:
– Kobiety i mężczyźni różnią się statystycznie profilami motywacyjnymi: kobiety mają wyższą potrzebę uznania i piękna, mężczyźni – władzy i aktywności fizycznej. Styl przywództwa nie zależy jednak od płci, lecz od indywidualnego układu motywatorów.
– Pokolenie Z wyróżnia się niższą potrzebą ciekawości i rodziny, a większą potrzebą spokoju, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. W praktyce oznacza to, że ich rzekoma „roszczeniowość” i „brak lojalności” są potrzebą stabilnej, dobrze wynagradzanej pracy, poszanowania dla ich prywatnego czasu i traktowania fair przez pracodawców.
– Polacy jako populacja mają wyższą potrzebę honoru i spokoju, co przekłada się na silniejsze oczekiwanie lojalności i stabilności – być może zakorzenione w doświadczeniu kulturowym i historycznym.
RMP pomaga lepiej dopasować ludzi do ról, poprawić komunikację, zredukować rotację i budować środowisko pracy odpowiadające realnym potrzebom pracowników. Ekspertki podkreśliły, że w pracy z zespołami RMP nie służy do szufladkowania, ale do zdejmowania etykiet, które często są nieprawdziwe, uproszczone, krzywdzące.
Wniosek?
Różnorodność to nie etykiety związane z przynależnością do danej kategorii demograficznej. To głębokie różnice w tym, co nas motywuje. Zrozumienie ich to klucz do budowania silnych, zgranych i efektywnych zespołów. RMP nie zastępuje kompetencji ani empatii – ale daje język, który pozwala je lepiej zrozumieć.
To język różnorodności 3.0 – bez etykiet, bez podziałów, z pełnym szacunkiem do indywidualności.